HTML

Baromira vágom

Mert mindenki vagy tanár, vagy diák, vagy szülő, és mindenki járt iskolába.

Linkblog

2008.03.06. 21:56 tothmari

"Tisztelt pedagógusok"

jabix írta az első poszthoz: "feltennék egy másik érdekes kérdést a tisztelt pedagógusoknak:ha az Önök fizetése attól függne,hogy a kezeik alól kikerült fiatalok a suli utáni 5-10 évben-1:mennyire sikeresek emberi és anyagi szempontból?,2:mennyire érzik magukat boldognak? 3:mennyire vállalják a felelősséget az életük irányításáért?Ezekre a kérdésekre adott válaszaik alapján(mondjuk 1-10-ig terjedő skálán)kapnának fizetést,akkor is ugyanazt tanítanák nekik,amit most és ugyanúgy?"

Első, amit említek: gúnyosnak, és lenézőnek érzem a kérdés feltevésének módját. Tükrözi a véleményt rólunk "tisztelt pedagógusokról". Nem tiszteletet jelent már ez a szókapcsolat jó pár éve. Pejoratív, lekezelő felhangot kapott.
A kérdés tartalmára válaszom: Ahogy múlnak a pályán töltött évek, nem ugyanazt és nem ugyanúgy tanítok. Mert más a rendszer, mások a körülmények, mások a gyerekek, és egyesével is külön-külön mások, egyének. De ami a kérdésben bujkál, mindazért, amit a 3 pontban megemlít, bennünket tesz felelőssé. Jellemzően, mert az egész körülvevő magyar társadalom is ezt teszi, immár 4-5 éve. Olyannyira, hogy ön egyenesen a fizetésünket is eszerint szabná ki.
Ha a fizetésem függne attól, hogy 10 év múlva valaki mennyire sikeres anyagilag, semmit se tanítanék. Valóságshowba, bulvármédiába, vetkőzős műsorba, szappanoperába, szépségversenyekre stb. nem kell tudni semmi olyat, amit én az iskolában tanítok. Gazdag üzletembernek se (pici matek esetleg, de gyökvonást, logaritmust semmiképp), politikusnak tanítanám jól csűrni-csavarni a szót, néhány alapműveletet, százalékszámítást. Az irodalom tantárgyat eltörölném, mert az anyagilag sikeres emberek nem olvasnak, de valójában a többi tárgyra sincs igazán szükségük. Értékeim, amiket vallok, haszontalanok lennének. Becsület, műveltség, felelősségvállalás, egyenesség, bizalom, hitelesség stb. hiábavaló, szükségtelen dolgok lennének.
De az átlagembereknek továbbra is ezt tanítanám és így.
Nekem 3 saját gyerekem van, és tanár vagyok. Azt látom magam körül, hogy a tanárok többsége hittel, erőfeszítéssel próbál nemcsak oktatni, hanem nevelni is. Annak ellenére, hogy az elmúlt években felforgatták az oktatást, az is eltűnt, ami jó volt benne, és a fizetésünkből azt az ominózus egyszeri, sokat hangoztatott 50%-os béremelést már réges régen visszavették tőlünk - ezt persze csak csendben és fokozatosan. Hogy a társadalmat megítélésünkben negatívan befolyásolták, elterjesztették rólunk, mintha nem dolgoznánk és hülyeségeket tanítanánk.
Azt a véleményt gerjesztették rólunk, hogy a jövő generációért egyesegyedül mi vagyunk felelősek (akár még anyagilag is). Hát nem. Akárhogy is, de a fiatal felnőtt életminőségét, boldogulását elsősorban a családi háttér, szülői minta, nevelés, értékrend határozza meg. A személyiség fejlődését is ez a tényező befolyásolja. Legmeghatározóbb kor, az iskoláskor előtti évek. Az iskola legfeljebb csiszolgathatja ezt, nagy csodákra már nem képes. Együttműködhet a családdal és ennek folytán lehet egy ember érzelmileg és értelmileg intelligens, boldogságra, boldogulásra képes. Azt, hogy a munkavállaláshoz milyen tudásanyagot tanítsunk, befolyásolja persze sok minden. Az iskola azért felel, hogy megtanítsa a szakmát, és valóban piacképesen. Eleget tesz a minisztériumi utasításoknak. Nem én, a tanár mondom meg, hogy fizikából mit tanuljunk, hanem előírják a tantervben. De nem dobhatjuk ki azért Adyt, mert a munkaadóknak nincs olyan munkásra szükségük, aki ismerné. Nem minden tudás hasznosul közvetlenül. Egy része "csak" fejleszti az agyat, a gondolkodást, anélkül, hogy konkrétan valaha is szükség lenne rá. Ha ön erős ember akar lenni 50 cm-es bicepsszel, akkor nagyon sokszor fel kell emelnie a súlyzót, pedig micsoda hülyeség ez a mozdulat, hol lehet ezt használni. Mégse hülyeség, mert ön erős lesz, és ezt a tulajdonságát nagyon sok helyen fogja tudni használni.
És végül: én, a tanár, hiába is akarom, hogy a gyerek olyan legyen, amilyennek ön szeretné, ha ő maga nem akarja. A motiváció nagyon fontos. Taníthatom, ha nem tanul ő maga. Közvetíthetek fontos értékeket, ha nem ismeri el a tekintélyemet, és nem fogadja el tőlem, ha ő magát nem tartja felelősnek. És az, hogy a gyerek motivációja milyen, hogy mennyire ismeri el a saját felelősségét, ismét a családban alakul ki. Sok év tapasztalata alapján mondom: amikor a szülőkkel beszélek, mindig rájövök, hogy a gyerek miért olyan, amilyennek ismerem. Mert pont olyan, mint az apja, anyja. Olyan link, vagy olyan csendes, olyan tiszteletlen, handabandázó, olyan szorgalmas, udvarias stb.
Összegezve: én, kérdésére válaszolva, igen, így és ezt tanítanám, amit most, de folyton alakítva, korra és egyénre szabva, és alkalmazkodva a tantárgyi követelményekhez is.
Az, hogy az említett 3 pontban mennyire sikeres egy ember, nagy súllyal szülői felelősség, azután a gyereké magáé (ami szintén a szülői hatások következménye) és ezt erősítheti vagy gyengítheti az iskola, a pedagógus. Én igyekszem erősíteni, együttműködni. Sajnos tapasztalatom szerint egyre több az a szülő, aki a maga felelősségét is a mi nyakunkba akarja varrni, és kudarcaiért minket büntetne. Ezt a társadalmi, politikai hatások is erősítik.

6 komment

Címkék: szülő tanár


Share |

A bejegyzés trackback címe:

https://tanoda.blog.hu/api/trackback/id/tr3369055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Juli · http://www.osztalyfonok.hu 2008.03.08. 20:00:15

A Jabixéhoz hasonló megnyilvánulást idézek ide.
Talán már láttátok, hogy a www.osztalyfonok.hu honlapon november óta zajlik egy "virtuális kongresszus". Ide jelentkezett be "Lilianyu". Az ő kommentjéből származik a következő részlet (A többi kommentekkel együtt megtekinthetők az említett honlapon.)
"Milyen érdekes én itt csupa háborgó, elégedetlen vagy öndícsérő írásokat olvasok pedig szülőként nemhogy varázslókkal nem találkozom, de lassan egyszerű pedagógusokkal sem Kiégett, mindig fáradt, érdektelen és közönyös pedagógusokat látok annak ellenére hogy már sokadik iskolát fogyasztjuk el a gyerekeimmel mert nem találtunk olyan pedagógusokat akik igazán figyelnének a gyerekeimre, akik megtanítanák őket írni és olvasni Inkább erről írnának kellő önkritikával mint ez a tömjénezés Ha pedig vannak ilyenek azokat becsüljék meg, fizessék meg a többit meg rúgják ki és mindjárt megoldódik a felesleges pedagógusok száma, a fizetésük stb."
Mit szóltok hozzá?

gyöngy 2008.03.08. 20:36:16

Sajnos sok szülő kevésbé ismeri a saját gyerekét mint a tanítója. Lehet hogy az a siker az egyik szülőnek ha a gyermeke sportversenyeket nyer, míg a másik matekprofesszort, a harmadik médiasztárt szeretne a csemetéjéből. Az első gyermek lassú mozgású, a másodiknak semmi logikai érzéke, a harmadik utál szerepelni. Mivel egyik szülőnek sem teljesül a kívánsága "természetesen" a tanár a hibás. A saját véleményem szerint pedig egy villanyszerelő lehet sokkal boldogabb és sikeresebb a magánéletben és a szakmájában mint egy ügyvéd. Egyébként minden szavaddal egyetértek.

Csavarhúzós 2008.03.09. 12:27:03

A válaszaim, először általánosságban:
azt hogy mit tanítok, nem én döntöm el. Nincs jogom eldönteni, pontosabban csak egy bizonyos szintig. Adottak az alaptentervi, kerettantervi, érettségi követelmények. Nem mindig értek velül egyet...

1:mennyire sikeresek emberi és anyagi szempontból?
-A siker szubjektív skálán mérve nem biztos hogy jó mérőszám. A gazdaság, így a gyarapodás sem nulla összegű játék, azaz járhat mindenki jól és rosszul is (például a gazdasági válságok idején). A siker azonben eléggé nulla összegű, általában a TÖBBIEKHEZ KÉPEST tartják magukat az emberek sikeresnek.

Következésképpen annak kitűzése, hogy az én tanítványaim legyenek benne a TOP 15%-ban, eleve csak 15%-nak sikerülhet, annak viszont biztosan:-) Az anyagi siker meg nem az iskolán múlik. Pl. ha tanítványaimból katonatiszt, diplomás ápoló vagy mondjuk bíró lesz, az anyagi sikerül kizárólag az állmon függ, hogy melyik bértáblát éppen hogyan állapítja meg. A versenyszférában meg sok múlik a kezdőtőkén is, meg néhány szférában a mentalitáson is. Pl. egy autónepperséggel foglalkozó volt tanítvány alkudozási mintáit nem az iskolában tanulja, és nem is hiszem hogy tanítani kellene (egyénileg hasznos, de társadalmi szinten nem)

>3:mennyire vállalják a felelősséget az életük irányításáért?
-És hogyan kérdeznél erre rá, 1-10-ig terjedő skálán? "Ön mennyire vállalja a felelősséget saját élete irányításáért?
1. szerintem mindenről a tanáraim tehetnek
2. egy asszony miatt vagyok ilyen léha
...
10. a tanáraimnak semmi köze ahhoz, hogy most sikeres vagyok"

Szerintem az ötlet nem az ördögtől való, hogy az eltelt évek vagy az igazgató szimpátiája helyett az egykori tanítványoknak is legyen szerepe a tanár fizetésének alakulásában, de ez így elég kidolgozatlan elképzelés.

"

tothmari 2008.03.09. 19:16:38

Juli kösz a linket. Olvasgatom. Nem vagyok feldobva.
Az apropó egyébként a poszthoz az, hogy személyesen átéltem, hogyan szednek szét egy tanárt a szülők egy szülői értekezleten. Pedig nem csinált semmi rosszat, sőt próbált a rendszeresen nem tanuló diákokkal kezdeni valamit (de nem egyes-adással, hanem gyakorlással, ismétléssel). Komolyan, még az is baj volt, hogy van-e rajta sapka. Szabályos lincshangulat volt. Szomorú mellékszála a dolognak, hogy kolléga "segített" a szülőknek, természetesen személyes gyűlölségből. Ilyen a pályámon még nem láttam. De most mintha mindenki minket tenne felelőssé mindenért. Bűnbakok lettünk. És ha a szülők nem tisztelnek minket, akkor persze a gyerekeik sem. Egyre nehezebb bánni velük, az agresszióról nem is szólva.
gyöngy: igen, én is sokszor tapasztalom, többet törődöm egy-egy tanulóval, mint a szülei. S aztán, ha nem tudok csodát tenni vele, akkor rám mutogatnak.
Én szülőként sem toltam át a gyerekeim tanárára azt a felelősséget, ami az enyém. Persze a szülő sem tehet erről, ha mindenhol mindenért társadalmi szinten minket okolnak. Ami engem bánt, hogy még eddig soha nem tételezték fel rólam, hogy eleve rosszat akarok a diáknak. Nem vicc, az elmúlt hónapokban gyakran gondolok rá, hogy el a pályáról, de végleg.
Ha most így van, mi lesz 10-20 év múlva?

anyessz 2008.03.17. 21:44:51

Hát én meg nem megyek el, sőt, azt látom, hogy (a mi iskolánkban különösen érdekes a helyzet, de ez hosszú) a tanarak "csakazértis" tanítanak, mert már csak ennyi maradt nekünk, és ez nem is kevés. És hová mennék, ha egyszer ez az életem ( a fene egye meg).

anyessz 2008.03.17. 21:46:47

Ja, és mindenben egyetértek, és előfizetek a blogodra:)
süti beállítások módosítása