HTML

Baromira vágom

Mert mindenki vagy tanár, vagy diák, vagy szülő, és mindenki járt iskolába.

Linkblog

2008.01.12. 18:34 tothmari

Kell-e házi feladat, és ha igen, mennyi?

Előző munkahelyemen, kb. 12 éve, mintegy 5-6 éves tanítási tapasztalattal megpróbáltam néhány "kísérletet". Ezek egyike volt az, hogy az osztálynak, melynek én voltam az osztályfőnöke, matematika és fizika tanára, egy éven keresztül egyik tárgyból sem adtam házi feladatot. 10. évfolyamosok voltak, és nagyon jó kapcsolatom volt velük. Kíváncsi voltam, hogy van-e érzékelhető különbség a tudásban, hozzáállásban, s ha van, megnyilvánul-e ez az érdemjegyek szintjén, hogy nem kapnak otthoni feladatot, azokhoz az általam tanított osztályokhoz képest, ahol adok, illetve a 9.-es teljesítményükhöz képest. Hozzáteszem, akkor sem volt, és most sem szokásom "teletömni" házi feladattal a tanulókat. Éppen ezzel az osztállyal volt a nyáron találkozóm, és megdöbbentem, mennyire élénken él bennük az általam végzett "kísérletek" némelyike, és előrebocsátom, hogy negatív élményt ezekkel kapcsolatban egyikük sem fogalmazott meg. Azért választottam a 10. évfolyamot, hogy korrigálhassam érettségiig az esetleges negatív következményeket, és eldöntöttem, abbahagyom azonnal, ha nagy eltérések lesznek.

Mielőtt leírom, mit tapasztaltam, röviden arról, mire való és milyen a jó írásbeli házi feladat.
A jó házi feladat többféle funkciót betölthet. Lehet "pont olyan", mint az órán elvégzett mintafeladat. Ez segít a tanult megoldási módszert átismételni, és önálló megoldással elsajátítani, elakadás esetén az órai feladat elemezhető és felhasználható.
Másik lehetséges típus, a házi feladat elsajátíttatja, "begyakoroltatja" valamely definíció, képlet, műveleti azonosság stb. használatát több apró feladat által, ismétléssel.
Harmadik lehetséges eset, ha a házi feladat a tanórai munka "továbbgondolandó" változata, amellyel felmérhető, ki képes továbbindulni, ki rendelkezik ötletekkel, ki hajlandó gondolkodni, időt szánni, "megfejteni a rejtvényt" - ez már a szorgalmi feladat felé mutató típus. Én ezt a háromfélét szoktam adni.
A rossz házi feladat meg olyan, hogy amit nem sikerül órán megcsinálni, azt feladják leckének. Vagy ha rengeteg.
Milyen tapasztalataim voltak a házi feladat hasznáról előtte, miért jutott eszembe, hogy ne adjak? Azok, akiknek nem volt szüksége arra, hogy az órai munkát átismételjék otthon - mert már az iskolában tökéletesen elsajátították -, mindig elkészítették. Azok, akiknek szükségük lett volna erre, gyakran nem készítették el.

Ezek után a "kísérlet" eredménye: semmi lényeges különbséget nem találtam! Magyarul, mindegy, hogy van-e lecke vagy nincs (feltéve, hogy az órán megcsinálsz mindent, amit kell). Aki gyakorolni akart, az lecke nélkül is gyakorolt, aki meg nem akart, az nem. De nem volt kötelező lecke, és így következmény sem. Egy év után befejeztem, és azóta újra adok házit. Miért? Aki mégiscsak szeretne a segítségével készülni, annak legyen. Nem mondok ilyet, hogy nem kötelező megcsinálni, de nem is büntetem, ha nincs kész. És keveset adok. Havonta egyszer-kétszer az óra első 5 percében feleltetek a táblánál, a házi feladat példát adom. A srácok már tudják, hogy ez a szokásom, és ezért általában elkészítik, mert ennél könnyebben négyest, ötöst szerezni nem lehet.

6 komment

Címkék: házi feladat


Share |

A bejegyzés trackback címe:

https://tanoda.blog.hu/api/trackback/id/tr15294814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szinténzenész 2008.01.19. 18:53:58

Egy hete töprengek a hf.-re vonatkozó kérdéseden. Úgy 4 éve, 2003 őszén döntöttem úgy, csak kivételesen adok hf -ként rajzolni valót ( szakközép, műszaki rajz), az ok az volt ,hogy 18 gyerek közül 3 készítette el azt a feladatot, hogy keretezzen meg egy lapot, rajzolja meg a szövegmezőt ( ez egy kis táblázat), ebből tragikusan rendetlen azaz elégtelen minőségű volt 2, egyetelen mérnök apa gyerekének sikerült megoldani a hf. -et. 10 éve a lapon rajz is lett volna, ma már csak órán rajzolnak, nagyon vegyes külalakkal és sokszor már az is siker, ha egyáltalán munkára bírom egyik másik lustadiákot.

Juli · http://www.osztalyfonok.hu 2008.01.22. 14:04:43

Tanulságos volt, amit írtál.
Néhány kósza gondolatot fűzök hozzá a további együttgondolkodás érdekében.
Végső soron tisztázatlan, hogy mire is jó a házi feladat. (Tanulságos volt a "kísérleted"!) Tehát néhány a lehetséges indokokközül:
1. Vannak olyan tárgyak, ahol a gyakorlásra, kondicionálásra szolgálnak (matek, nyelvek stb.), máshol az elmélyedésre (pl. esszék irodalomból, kutatási feladatok).
2. Nem sikerült befejezni, begyakorolni az órán, otthoni feladat lesz.
3. Lehetőség annak a kontrollálására, hogy a kölyök elegendő időt fordít-e az adott tárgyra.
4. olyan hagyományos tevékenység, amit számon lehet kérni, hiánya egyértelműen szankcionálható.
Rövid kommentár ismét csak a teljesség igénye nélkül:
1.Jól előkészítve, megfelelő mennyiségben erre szükség lehet, de csak ha része a teljes oktatási folyamatnak, valóban értelme van.
2. A meg nem tanított , be nem gyakorolt tudnivalók házi feladatként való kezelése felelősségáthárítás, indokolatlan kudarcélmény.
3. Nagyon sokat árt az amúgy is gyenge tanulói motivációnak, ha a feladat unalmas, egyhangú, és értelmetlen , a kötelességtudatra hivatkozás nem elegendő arra, hogy a tanulókat az elvégzésükre serkentsük. Az amúgy is hosszadalmas tanítási idő után nem cél- és sportszerű aránytalanul sok leckét adni, hiszen ez a szorgalmasakat kizsigereli, a kevésbé szorgalmasak pedig ráunnak, hárítják, hozzá sem kezdenek, eleve feladják az erőfeszítést.
4. Vajon miért érzi sok pedagógus olyan fontosnak, hogy lehetősége legyen a "hatalmi eszközök" bevetésére? A leckehiányból adódó egyesek beleszámítanak a zárójegybe, olykor irreálissá is teszik azt (ugyanúgy mint a nem érdemi szorgalmi feladatokra adott ötösök).

tothmari 2008.01.22. 17:57:28

szinténzenész:
egy kis lemondást érzek a kommentedben. Igen, valahol látjuk ezt, hogy "lejjebb adtuk a színvonalat". Szerintem mi még most váltunk csak rendszert. Eddig igyekeztünk úgy csinálni, mint eddig, és mára derült ki, hogy ez már végképp lehetetlen. Most "zűrzavar" van minden fronton: értékek, elvárások, pedagógus egzisztencia, tananyag, hozzáállás. Én csak reménykedem abban, hogy ez majd rendeződik (persze ez most alig vigasz). Hiszem, hogy a gyerekeknek majd lesz motivációja, céljaik, ha egy kicsit világosabbak lesznek a dolgok.
Juli:
jól összefoglaltad.
Köszönöm a véleményeteket.

szinténzenész 2008.01.22. 18:33:58

Lehet, hogy lesz amikor világosabbak lesznek a dolgok.. Rossz, hogy az ember 55 évesen a megélt tapasztalatai alapján sok diákjánál szinte látja, hogy ha most változtana, még vissza kerülhetne egy jobb élethez vezető pályára, és nem érdekli a szülőt hogy hogyan, mivel segíthetné a saját gyerekét.
Precíz és gondos munkát végző szakmunkásokat szeretnénk nevelni, és diákjain közül jópáran e rövid út helyett a kacskaringósat választják, akarata ellenére senkit se lehet boldogítani. Amúgy nem hiányzik a hf. nem kell javítani, de így talán a képességek lassabban feljeszthetők

tothmari 2008.01.22. 19:35:40

Én is szakközépben tanítok, többségük fiú. Azt látom, amit te. Nem akarnak semmit. Nincs cél, lézengenek, felelősség, tisztesség stb. sokaknál hibázik. Nekem több van még a nyugdíjig, mint neked, sokszor gondoltam rá, hogy ha most így van, akkor később mi lesz? Szerintem lesz jobb. Most a társadalomban is zűrzavar van. Megértem az elkeseredést.

BackOne 2008.02.12. 20:56:20

Házi feladat?
A XXI-dik században? Elkéstél ezzel. Még a saját nevelésű gyermekeim egyike komolyan veszi, de a döntő többség észre sem venné, ha nem adnék. Azaz van elvétve egy-két lölök, aki öszorgalomból megoldja a házi feladatokat, a többi annyit sem tesz, hogy lemásolja. Persze a másolást "fegyelmező" eszközökkel el lehet érni, de minek. Van értelme?
A zseninek nem kell házit megoldania - csak oly kevés van belőlük. Leérettségizni pedig (középszinten) minde félig írni-olvasni tudó le tud ( Ó idők, óerkölcsök), akkó meg minek?
Bunkó kormánynak, bunkó nemzetet.
Bocs, kicsit kemény, de igaz.
süti beállítások módosítása